3 tips – Rickard Börjesson, Banchef

Vi har gått in i ljusare tider och det återstår ganska precis fem månader till årets Fjällmaratonhelg i Lindvallen och Sälenfjällen. Vi tycker att det är ett bra tillfälle att bjuda på nästa person i vår serie 3 tips. Först ut var ju fjolårssegraren Beata Falk  och hennes tips går att läsa om här.

Den här gången har vi riktat om fokus och bett en av arrangörerna, banchefen Rickard Börjesson, att bjuda er deltagare på sina bästa tips för en lyckad upplevelse i Sälenfjällen sista helgen i augusti. Rickards tips är utförliga och med en gedigen idrottsbakgrund inom orientering och längdskidsporten kan vi lämna garanti på att tipsen, om de följs, ger goda förutsättningar för att lyckas nå sin potential.

1. Hitta träningssparring

Mitt första tips till dig handlar om dina förberedelser inför utmaningen i Sälen är att komma igång med din löpning redan idag. Oavsett om du är van löpare eller inte finns det inget bättre sätt att komma igång eller utveckla din löpning genom att hitta träningssparring. Kanske har du en kompis med samma mål som du?

Att springa tillsammans är utvecklande och inspirerande. Ofta finns det även olika löpargrupper runt om i Sverige där du bor som bara väntar på dig. Att springa i grupp är jätteutvecklande, ditt löpsteg brukar övas genom löpskolning, ofta finns det någon som springer i samma takt som dig själv och det är alltid någon som har förbestämt träningspasset med vilken runda eller typ av träningspass det skall vara – du skall bara infinna dig på plats redo för att ge järnet.

Kanske det bästa med att springa med en kompis eller i en grupp är att man nästan alltid har en bestämd tidpunkt att förhålla sig till, du kan alltså inte fastna i soffan för då får din kompis stå och vänta där ute!

2. Skippa klockan

Att springa ett fjällmaraton är annorlunda jämfört med ett flackt stadslopp. Börjar man fokusera för mycket på olika kilometertider får man sig en funderare då det skiftar väldigt mycket när det kommer till tider uppe i fjällen i Sälen. Några kilometer går det uppför, några går det utför medan några går fram i tuffare terrängpartier, att jämföra kilometertider med de du har hemma på dina rundor kommer skilja sig väldigt mycket åt.

Därför kommer här ett tips i din träning inför loppet att testa springa ett träningspass utan klocka, om du vanligtvis gör detta. Bestäm istället en runda som du skall ta dig runt i din takt, så får det ta den tid det tar, precis som ett lopp i Sälenfjällen. Försök hitta ett tempo utan klocka som du känner att -det här passar mig bra!

3. Dela upp sträckan.

Ta en kik på Fjällmaraton Sälens banprofiler redan nu, ha koll på vad som väntar den 25e augusti. Det kan låta väldigt långt med 42 eller 21 kilometer, försök dela upp sträckan i mindre delmål. Kanske kan de olika vätskestationerna vara olika delmål? Eller varför inte räkna toppar på fjällen? Det här är något som du själv får klura ut vad du skall ha för hållpunkter under loppet.

Ett bra sätt att träna på det här kan vara under dina träningspass inför loppet att dela upp en träningsrunda i olika delar. Ett exempel, idag består min träningsrunda utav 5 delar varav två delar är backe uppför, en utför och två raksträckor. När du väl börjar beta av del efter del kommer du se att du tar dig fram väldigt snabbt. På samma sätt kan du tänka dig ditt lopp i Sälen.

 

Välkommer till Sälenfjällen och stort lycka till!

 

Bonustips…

Kontinuitet slår periodare.

Som banchef vet jag vilken prövning löparna kommer ställas inför i augusti. Mitt första råd till dig är att tänka långsiktigt och ha kontinuitet i din träning. Se till att hålla dig frisk, skadefri och hålla din träningsmotivation uppe. Det finns inget tråkigare än att få ett uppehåll i sin träning när det gått bra en period, var klok och lyssna på kroppen när den börjar säga ifrån.

Försök se en helbild av din tillvaro med sömn, kost och det sociala – kan du förbättra något här? Allting hänger ihop och din träning kommer vara mycket roligare och ge resultat om du och din kropp mår bra! Träna smart, såklart skall du våga utmana dig själv med tuffa, hårda träningspass men glöm inte att vilan är minst lika viktigt som din träning.

 

Posted in:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *