Reflektioner från en provlöpare: ”Sälen 10 km – en intensiv upplevelse på fjället”

Vi har låtit testa banan för förra årets populära nyhet 10 km, genom att skicka ut en provlöpare på fjället. I stort sett all snö är borta även om man på flera håll kan se fläckvis partier av varierande storlek.

Här nedan presenterar vi hennes reflektioner som även innehåller en hel del tips, värdefulla även om du väljer att springa någon av de längre distanserna eller Fjällnatten.

Starten:

Startskottet har ljudit över fjällen och löparna ger sig iväg.

Inledningen är identisk med 21 km/42 km och visst kan det kännas lite lustigt att springa på flack asfalt en knapp kilometer, men det är troligtvis en av de snabbare kilometertiderna som sätts här. På sätt och vis upplever jag att det är lite skönt att starta igång benen med lite lättare ”rull” och tro det eller ej, det kommer visst lite lätt motlut redan här!

1-3km:

1 km passeras borta vid Gustavsliften och här börjar klättringen för att ta sig upp på fjället. Underlaget är tacksamt nog grusväg och jag tänker att det nog kommer att finnas olika taktiker uppför de skarpast lutande delarna – korta joggsteg eller långa gångkliv, beroende på vad man har för styrkor och strategi uppför. Jag lyfter blicken och ser ut små delmål medan jag stretar uppåt.

I en skarp vägkurva svänger 21 km och 42 km av åt höger medan 10 km-löparna skall klättra en liten bit till på vägen, innan det är dags att vika av åt höger och ge sig in i fin obanad terräng som sedan ansluter till en fin fjällstig. Nu har jag kommit upp på fjället och får relativt plan löpning på stig, spång och anlagd gångled tills passering av Apotekarstugan.

3-5km:

Strax efter Apotekarstugan kommer ett fyrkors och det är nittio grader vänster som gäller. En stor, bred fjälled breder ut sig och min löpväg får inslag av zigsag-mönster då jag jobbar på att hitta bästa möjliga löpbarhet, vilket varierar från högra till vänstra kanten av leden såklart =). Jag inser också att jag efter en stunds flacklöpning innan Apotekarstugan nu faktiskt fortsätter klättrandet uppåt, även om det ibland knappt märks. Vänder mig om flera gånger och tar in vyerna, med utsikt bort mot Högfjällshotellet.

5-6km:

Njutbart på fjället!

Vid ca 4,8km börjar banans klart vackraste och njutningsfyllda del. Jag lämnar leden med en ny nittiogradersgir åt vänster och ger mig ut i ljungen. Följer snitslingen och bara njuter av att ta mig fram på något som går att skönja är en gammal stig men så liten att det nästan är som att springa fritt på fjället. Det här pågår hela vägen fram till Stensjön, som när jag får syn på den är otroligt vacker. Här kommer det att finnas en energistation och det är ju inte fel att pausa och titta på de mäktiga stenformationerna i vattnet. Båda mina löpturer här har jag haft motvind på denna sträckning och det kan vara aktuellt att ta på en tunn tröja eller jacka om man valt att ha med detta.

6-8km:

Avslutningen från Stensjön är lika för alla klasserna, men här är nog 10-km-löparna först i spåret. Den anordnade gångleden uppe på fjället har ett fast grusunderlag varvat med spång och nu är det faktiskt ingen klättring uppför kvar så det går att ”springa ut” litegrann. På min högra sida har jag de klassiska Sälenpisterna men vrider jag huvudet lite åt vänster känns det som jag kunde vara lååångt ut i vildmarken.

8-10km:

Skidesset från Malung, Stina Nilsson, segrade i första upplagan.

Inte så långt kvar och definitivt utför, men denna del är inte att underskatta. Tungan rätt i mun för att glida fram mellan stenarna och hela tiden en avvägning hur mycket jag vågar stå på utför. Grusväg övergår i mtb-stig och jag slingrar mig nedför fjällets sluttning i serpentiner. Några steg i sank mark kan kännas tuffa så här på slutet, men det är bara att tuffa på. Jag klipper även en liten, liten uppförsknix, för att komma över lilla toppen innan mål, men därefter är det återigen utför i serpentiner och jag kan se MÅLET! (Banan avslutar alltså i det parti som Sälen 1K och Barnens Fjällmaraton avgörs i).

 

Tips:

Mina skoval var ena gången orienteringsskor med metalldubbar och andra gången gummigrepp. Båda fungerade bra.

En tunn tröja eller vindjacka kan vara bra att ha med sig, då det kan blåsa lite uppe på fjället.

Vill till sist passa på att välkomna alla löpare till Sälen och önskar ett stort lycka till i förberedelserna inför årets trailäventyr!

Posted in:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *