Förbered dig inför ditt lopp med träningsschema från vår löparcoach Didrik Hall

Vår löparcoach Didrik Hall som under våren har varit ledare för FMS löpargrupp i Falun, delar här med sig av ett träningsschema, anpassat för Bagheera Fjällmaraton Sälen, som du kan använda och utgå ifrån under sommaren.

Träningspassen kommer ge dig bra förutsättningar för en skön upplevelse 25 augusti. För som oftast när det handlar om löpning i Sälenfjällen – ju bättre förberedd desto mer njutning! 😉

Respektive pass genomförs 1 gång/vecka i den månaden som är angiven.

Så här säger Didrik om sommaren som träningsperiod:

– Sommaren är ju verkligen här på allvar och självklart håller vi tummarna för att den ska greppa tag om juni, juli och augusti lika bra som nu under maj månad.  Att springa på sommaren är svårslaget och att göra det i Sälenfjällen en vindstilla och molnfri dag är en upplevelse man sent glömmer.  – Ut & njut i solen och ta tillvara på alla soltimmar som råder just nu.

– Kom ihåg att använda schemat som en riktlinje och att anpassa det efter din egen förmåga, där du står just nu.

Vi ses 24-25 augusti och just det, glöm inte att göra din anmälan senast torsdag 31 maj för bästa pris.

Solig utsikt på fjället

Posted in:

4 Kommentarer

    • Med tröskelfart menar jag att man ska springa i en hastighet precis där man inte ansamlar mjölksyra i musklerna. Du ska alltså inte bli stum i benen, och du ska hålla en fart som är snabbare än jogg men långsammare mot när du springer korta intervaller.

      • Tack, men jag undrade mer över vad 2x (20 min) + 15 min betyder.
        20 min tröskelfart + 15 min lugn jogg + 20 min tröskelfart?
        Är det alltså joggvila 15 min i mitten?

        • Det stämmer, du har tolkat det rätt. En uppvärmning samt lite nedjogg så är passet komplett 🙂 Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *