Bröderna Backa – från nybörjare till veteraner

Bagheera Fjällmaraton Sälen har tagit pulsen på två av Trailsveriges profiler, nämligen ”Bröderna Backa”. Tvillingbröderna David och Joel som gått från att vara rena nybörjare till att bli två rutinerade deltagare i startlistorna för landets olika fjällmaraton. Att anta större och tuffare utmaningar har varit brödernas drivkraft under åren och även deras recept för att komma allt närmare toppskiktet av resultatlistorna. Bagheera Fjällmaraton Sälen fick möjligheten att komma bröderna inpå skinnet där löpning i allmänhet och fjällmaraton i synnerhet diskuterades. Här nedan följer en intervju med brödernas tankar!

Tvillingarna David och Joel Backa.

Om jag har förstått det rätt så började er löparresa ”på riktigt” för 5 år sedan. Kan ni berätta lite om vad det var som fick er att börja med traillöpning och vad som har hänt sedan dess?

Vi har alltid sprungit mycket och tränat löpning, men för fem år sedan bestod våra träningspass bara av sporadiska 5 eller 10 km rundor. Tanken på att kunna springa längre fanns inte just då, men vi kände ett sug efter att träna mer! Eftersom vi har fjällvandrat under många år så längtade vi efter att vistas mer i fjällen, så David bestämde sig ganska plötsligt för att delta i dåvarande AXA Fjällmaraton bara för att utmana sig själv och få en upplevelse. Trots att det blev en otroligt stor utmaning så tog euforin över efter loppet, så en månad senare sprang David även premiärupplagan av Sälens Fjällmaraton. De loppen var verkligen otroligt tuffa då och träningsvärken efter var inte att leka med, men det var samtidigt så härligt!

Som tvilling och tävlingsmänniska ville självklart inte Joel vara sämre. Efter en vintersäsong i Björkliden anmälde vi oss till löpartävlingen Sweden skyrace24, utan att riktigt tänka över vad utmaningen skulle innebära. 57 km och, just då, smått overkliga 3000 höjdmeter skulle avverkas, och jag tror inte ens att vi kunde föreställa oss hur jobbigt det skulle bli. Trots att loppet var en brutal utmaning för oss så tog vi oss igenom det och blev triggade av känslan att pressa våra gränser till det yttersta. Känslan över att snabbt kunna förflytta oss över berg och dalar var fantastisk och vi blev helt frälsta i fjällöpning! Efter att ytterligare en brutal träningsvärk försvunnit började vi efter det att springa lite längre distanser och kolla på fler utmaningar. Vi blev medvetna om att vår styrka fanns i uppförsbackarna, och därför började vi springa så kuperat som möjligt i varierad terräng under varje träningspass, och vi började att prioritera träningen på ett annat sätt än tidigare.

Vi är numera båda bosatta i Umeå och tränar i den skog och de backar som erbjuds i ett annars relativt flackt landskap. Vi har båda som mål att utvecklas och bli bättre under de förutsättningar vi har med heltidsjobb, familj och ett socialt liv. Vår lediga tid förlägger vi i fjällen både under vinter och sommar, och vi prioriterar att få till vår träning i vardagen. Inte bara för att prestera, utan också för att det är ett måste för att vi ska må bra.

När sprang ni ert första fjällmaraton och hur kom ni på tanken att anmäla er till Fjällmaraton Sälen?

Eftersom Sälen ligger nära vår hemby Edsbyn har vi ofta åkt skidor där, så det var ett måste att uppleva samma miljö på sommaren. Det var också premiärupplagan som lockade först, att få vara med först i ett helt nytt lopp! Davids sambo har dessutom en stuga väldigt nära sista delen av banan på Gammelsätern, så det är extra roligt att springa loppet när vi tillbringar mycket tid där.

Vi återkommer flera år i rad för att det är ett fantastiskt härligt och välorganiserat fjällmaraton! Det är otroligt bra service både innan, under (har ni sett energistationerna?!) och efter loppen som gör att det blir otroligt enkelt för oss som deltagare. Det finns också distanser som passar alla. Elit som motionär kan springa och bli ordentligt utmanade utifrån sin förmåga och samtidigt njuta av härliga vyer på fjället.

Bröderna har hunnit bli rutinerade fjällmaratonlöpare. Här syns de under KIA Fjällmaraton 2016.

Jag läste på er blogg att ni vill inspirera andra till att våga utmana sig själva och få löpningen till en naturlig del av vardagen. Tycker ni att vi springer för lite i dagens Sverige?

Både ja och nej. Vi har under flera år upplevt en helt otrolig löparboom i hela Sverige som hållt i sig länge, och det har lockat ut så många fler i naturen. Utbudet av olika terränglopp, fjällmaraton, ultror eller löpargrupper är enormt och har en stor del i att det blivit så populärt att springa trail. Så vi springer snarare mer än någonsin i Sverige, och det är otroligt häftigt!

Men samtidigt har det nyligen publicerats en studie om att svenskar har haft en kraftig nedgång i kondition sedan 1995 till idag, beroende av en generell viktuppgång och minskad fysisk aktivitet. Vi tror att många kan bli bättre på att motionera i vardagen genom att prioritera en aktiv livsstil. Att cykla och promenera mer hjälper enormt mycket för ens välmående. Det är förmodligen många som kan tillbringa mer tid utomhus på kvällar och helger, vilket även gäller de som faktiskt tränar under veckan. Det är lätt att underskatta vikten av att röra sig utöver sina träningspass.

Ni har gått från att vara nybörjare till att bli ”veteraner” bland Sveriges fjällmaratonlöpare. Hur många har ni sprungit tillsammans och vilka är era bästa minnen?

Oj, det har blivit en hel del! Vi har tappat räkningen, men tillsammans har vi nog genomfört upp emot 30 fjällmaraton/ultror och en hel del lopp upp emot 30 km. Utöver det har vi även tillbringat mycket tid för träning i fjällen där vi sprungit många och långa sträckor!

Vårt bästa minne är när vi år 2015 ställde upp i Sweden Skyrace24 för andra året i rad, som det året var ett duolopp. Vi hade för första gången försökt fundera över hur vi ville disponera krafter och energi på loppet och vi lyckades pricka den planen otroligt bra. Det trots att vi var helt nybörjare och vår energi bestod av smörpasta med korvbitar, inte direkt några gels eller bars som annars rekommenderas.. I ett utmanande väder lyckades vi navigera fel en gång, men vi stressade ändå inte upp oss utan såg det hela bara som ett stort äventyr. Mot slutet hade vi kommit över våra dippar och var fortfarande starka, så efter 57 km och 3000 höjdmeter kunde vi under de tre sista kilometrarna spurta förbi tre lag och vinna loppet. Det var såklart en helt fantastisk lycka och känsla! Det var det första loppet vi vann och det var nog även då vi insåg att vi hade potential för att utvecklas ännu mer.

Det är när vi springer tillsammans som vi får bäst minnen, som när vi tillsammans vann duoklassen i KIA Fjällmaraton eller när vi i somras tillsammans kunde springa in på en första och andra plats i Höga Kusten Twin Peaks. Men sen är varje fjällmaraton en upplevelse och ett minne i sig. Oavsett hur det går är det lika härligt att springa in på upploppet efter många timmars slit, och det ska man alltid se till att njuta av!

Segervrål efter seger vid Sweden Sky Race 2015.

Vilka är era tre bästa tips till han eller hon där ute som inte vågar ta steget att anmäla sig till ett fjällmaraton?

Våga, men se till att du är förberedd! Det blir så mycket roligare om kroppen är redo för utmaningen. Idag springer så otroligt många människor de olika fjällmaratonloppen runt om i Sverige, så du klarar förmodligen mer än du tror! Men långt ifrån alla är förberedda för den utmaning det innebär, så för att du ska få en härlig upplevelse gäller:

  1. Utvärdera din livssituation och hur mycket du kan tänkas kunna träna innan loppet. Det är viktigt att få till en kontinuitet i träningen och att ha något längre pass i månaden. Bestäm dig sedan för vilket lopp du vill springa, men välj en utmaning som kan motsvara den träning du lägger ned.
  2. Prata med din omgivning att du har det som mål och kommer att träna inför det, så att de är medvetna om att du måste prioritera träningen i din vardag. Kanske kan ni träna tillsammans? Det är viktigt att ha stöttning från familj och vänner!
  3. Leta upp en kompis eller löpargrupp som kan vara med på dina långpass. Det hjälper att ha någon att springa med för det gör ofta att passen genomförs än att de kortas ned. Långpassen kan gå sakta, det viktigaste är att kroppen får röra på sig under en lång stund. Fokusera på tiden du är ute och tränar, inte antal kilometer! Känns benen slitna kan en lång promenad också vara väldigt en effektiv träningsform.

Och till sist, kommer ni komma tillbaka och springa Bagheera Fjällmaraton Sälen fler gånger?

Ja, naturligtvis! Vi kommer gärna och springer loppet redan i sommar, så vi kanske ses där? Kolla gärna in vår Instagram (brodernabacka), vi hoppas kunna inspirera er i vardagen och så kan vi ladda upp till sommarens lopp tillsammans!


Intervju – Oskar Sandberg

Posted in:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *